دسته‌بندی نشده

تغییر در سطح سرمی ANGPTL3، ANGPTL4 و CRP بعد از تمرینات ترکیبی به تنهایی و همراه با مصرف آویشن در مردان چاق

مقدمه و هدف

استفاده از مکمل آویشن در مقابله با اختلالات ناشی از چاقی اهمیت زیادی دارد و می‌تواند اثرات مثبت تمرینات ورزشی را در افراد چاق تقویت نماید. در این راستا، محقق در این تحقیق به بررسی تأثیر تمرینات ترکیبی به تنهایی و همراه با مصرف آویشن بر تغییرات سطوح سرمی پروتئین‌های شبه آنژیوپویتین3 (ANGPTL3) و ANGPTL4 و پروتئین واکنشگر C (CRP) در مردان چاق پرداخته است.

مواد و روش‌ها 40 مرد چاق در گروه‌های متوازن 10 نفری شامل گروه‌های دارونما (C)، آویشن (Z)، تمرین ترکیبی (CT) و تمرین ترکیبی+آویشن (CT+Z) در این تحقیق شرکت کردند. هر جلسه تمرین ترکیبی شامل فعالیت‌های ورزشی مقاومتی و استقامتی بود و مصرف روزانه مکمل آویشن نیز به میزان 500 میلی‌گرم بود. نمونه‌های خونی قبل و بعد از اتمام هشت هفته مداخله جمع‌آوری شدند و سطوح سرمی ANGPTL3، ANGPTL4 و CRP با استفاده از روش الایزا اندازه‌گیری شد. برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد.

نتایج نتایج نشان دادند که سطوح سرمی ANGPTL3 در گروه‌های CT و CT+Z نسبت به گروه‌های C و Z به صورت معناداری کاهش یافت (P<0.001). با این حال، تغییرات سطوح سرمی ANGPTL4 در گروه‌های مختلف از نظر آماری معنادار نبود (P=0.059). همچنین، مشاهده شد که کاهش معنادار سطوح سرمی CRP در گروه‌های CT (P=0.015) و CT+Z (P=0.003) نسبت به گروه C رخ داد.

نتیجه‌گیری به نظر می‌رسد که تأثیرات مثبت تمرین ترکیبی به تنهایی و همراه با مصرف آویشن در مردان چاق، تا حدودی به وسیله کاهش معنادار آدیپوکاین‌های التهابی (ANGPTL3، CRP) اعمال می‌شود، با این حال مصرف آویشن به همراه تمرین ترکیبی تأثیر سینرژیک معناداری نداشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *